Törs man köpa en charterbåt?

Frågan besvaras på samma sätt som om någon undrar om man törs köpa en begagnad bil? En båt blir inte dålig eller buskig av att den har epitetet ”charterbåt”. Helt självklart tycker den vakne läsaren, men faktum är att det brukar vara den första frågan vi får av en båtspekulant. Naturligtvis så försämras en båt av dåligt underhåll och service i kombination med dåligt eller slarvigt handhavande av densamma. Det finns charterbolag ute på alla världens hav som vårdar sina båtar som barn, medan andra låter de gå sina, kanske fem år, och sedan ”slumpas” de ut, ofta för en slant som är klart över deras egentliga marknadsvärde. Jag tänker inte gå in på vilka bolag som är dåliga eller har dåligt rykte, utan istället tala om de bra bolagen.

Det finns för- och nackdelar med att köpa en ex charterbåt, även från ett s.k. bra bolag. Om vi börjar med att se på nackdelarna så kan man säga att det till 90 procent handlar om kosmetiska bekymmer. Jämfört med privatägda båtar, som förvisso även här kan se ut hur som helst, men vi utgår har att det är en hygglig båtägare med känsla för att hålla båten sin o gott skick. Charterbåtens klädsel till exempel, är ofta lite mera sliten jämfört med den privata båten. Under en enda säsong så kan charterbåten segla med en stor besättning i 140 dagar och ibland ännu flera. Detta sliter på inredningen och speciellt de tygklädda detaljerna som soffor och i vissa fall även klädsel i kojerna. Träinredningen brukar också få sin beskärda del. Speciellt i området runt pentryts förvaringslådor, skåp och hyllor. Chartergäster som inte alltid är så sjövana kastar in stekpannor och tunga grytor i dessa utrymmen och i sjögång missar man ofta målet och träffar istället själva möblemanget. Om detta händer tillräckligt ofta så börjar det stolta fartyget bli lite ”ärrat” här och där. Ytterligare en detalj drabbas alltid hårdare på charterbåten och det är trappan från salongen upp i det fria. Den tar ofta mycket stryk, inte på grund av slarv utan att det helt enkelt promenera så många fler personer på den under en säsong.

Om vi sedan tittar på den andra biten som kan få sina extra törnar på charterbåten, så är det skrovet. Speciellt en favoritplats att sätta sina bomärken är akterspegeln. Kanten där den negativa akterspegeln eller badplattformen övergår till skrovets utdragna bottensektion. Här hittar man de flesta skrovskadorna. Detta beror naturligtvis på att man inte riktigt behärskat den sydländska båtkulturen att alltid förtöja ”stern-to” alltså aktern mot bryggan. On vi fortsätter rundvandringen på den typiska charterbåten så märker vi att det tekniska, såsom maskin, ankarspel, vinschar, furlingsystem, mm, inte skiljer något alls jämfört med den privatägda båten. Jodå, tänker den skarpsinnige. Seglen är vissna, alltid vissna på en charterbåt. Ja, det stämmer till viss del. Det är mycket sällan som charterföretag investerar i högoktaniga segel. Dels kostar de mycket. Ofta behövs de inte ens för att besättningen kommer med all sannolikhet att kunna segla dem upp till sin fördel om du förstår vad jag menar. Ofta blir de vid felaktigt handhavande slut mycket fortare än grova Dacrondukar. Vi brukar alltid svara på frågan om seglens kondition men, att du blir garanterat inte nöjd med dem. I stort sett har du samtliga de nackdelarna man generellt hittar på en charterbåt.

Det finns vissa faktorer man skall ta hänsyn till när man köper båt. Som båtköpare lägger du normalt alla plus i en vågskål, liksom alla minus i den andra och sedan bestämmer du dig om det skall bli en affär eller inte efter att du studerat vågskålarnas position. Detta är ganska enkelt och en bra metod. Vad som folk har svårare med är att känna till vad varje detalj har för tyngd. Hur tung är en sliten soffa? Eller vad väger ett jack i gelcoaten?

Låt mig berätta en liten historia som undertecknad är huvudperson i.

För ett antal år sedan ringde en gammal kund till mig. Han hade hittat en större motoryacht i 45 fots klassen i Spanien. Han hade funderingar på att med tanke på priset så kanske det skulle kunna vara en bra affär att ta hem henne. Putsa upp skrovet och kanske sedan sälja henne och göra en s.k. hacka på henne. Kunden skickade ner mig till Spanien, Mallorca har jag för mig, det var några år sedan. Jag trodde inte mina ögon när jag såg henne. Skrovet borde ha varit vitt, men hade gulnat av sol och vanskötsel. Dessutom hade hon små jack, hack och andra märken över bägge skrovsidorna. Ombord var allt fuktigt. Den heltäckande mattan hade ruttnat så man kunde riva sönder den med handkraft. Skinnklädseln hade stora revor och det värsta var att hela båten omgavs av en kväljande stank av dieselolja, mögel och kanske kvarlämnade livsmedel. Jag kände att jag borde ta första plan hem till Sverige, men det fanns något som gnagde i mig. Om man får henne för ett bra pris, och de bägge 350 hk Volvodieslarna såg i alla fall fräscha ut.

Hur det nu blev sig så tyckte min kund att vi skulle ta hem henne. Så blev det och det var nog nära att vår vänskap tog ett hastigt slut när han fick se båten. Jag erbjöd mig att fixa allt. Alla som känner undertecknad vet att jag inte vet vad som är fram eller bak på en skruvmejsel, men vi körde igång. Det skall även sägas att på den stora marinan i Stockholm där vi landade med båten kunde vi ha sålt biljetter till åskådarna som gav båten massor med osmickrande namn. Vi köpte i alla fall slipmaskiner på Biltema för 99 kronor styck, det gjorde att vi kunde köpa maskiner åt hela släkten (Kvantitet är också kvalitet som Stalin brukade säga). Några veckor senare hade vi slipat sönder alla maskiner. Lokala båtförsäljaren på plats ar vänlig och skänkte lite kemikalier. Frun sydde nya skinndynor, sonen fixade en matta billigt, ordentlig tvätt, polish och ny vattenlinje i rött svart och guld och vips hade vi marinans snyggaste 45 fotare. Inköpskostnader 900 000 sek, hemtagning 100 000 sek och att få båten till toppskick, faktiskt nära nyskick gick på 40 000 sek men då betaldes inga löner ut förstås. Hon såldes några dagar senare för 1 790 000 sek. Du får sitta ganska många timmar på kontoret för de pengarna. Motorerna var faktisk i toppskick så nya ägaren fick faktiskt en riktigt fin båt.

Med denna historia vill jag belysa vikten av att värdera tyngden på det man lägger i vågskålarna.

I Kroatien som är det landet vi importerar de flesta större segelbåtar från, har en alldeles utmärkt service och underhållsapparat. Till en kostnad som kan göra även en sliten charterbåt attraktiv. en 45 fots, låt oss säga en Elan 45 kostar en helt ny tygklädsel c:a 20 000 sek. En awlgriplackering ger dig ett nytt och bättre skrov än när båten byggdes. Det kostar c:a 30 000 sek. Ett nytt segelställ med fullattestor och rullgenua c:a 45 000 sek. Vill du sedan nolla motorn med en helrenovering så talar vi om ytterligare 20 000-25 000 sek. Drygt 100 000 sek och du har en ny båt. Detta är under förutsättning att båten du köpt är riktigt buskig och i stort sett kräver en total helrenovering.

Då är frågan hur bra är de charterbåtar vi säljer? Vi startade samarbete med bara ett par charterföretag c:a 20 år tillbaka. De har vi kvar som samarbetspartners. Ett av dem är Kroatiskt och är det största Kroatiska marina företag. Det andra är ett Österrikiskt företag med 145 båtar i sin flotta, utspridda i flera baser i Turkiet, Grekland samt Kroatien. Jag vill berätta om företaget i Österrike. c:a 80% av de f.d. charterbåtar vi säljer kommer från detta företag. Jag anser tills jag blir överbevisad att detta är världens bästa bolag då det gäller båtarnas skötsel och underhåll och är ett bevis för att den bästa affär du någonsin kan göra är att köpa en av deras båtar. Alla de större Bavariabåtarna (över 40 fot) kommer just från detta företag.

Samtliga deras båtar har regelbunden översyn och service. Varje bas har specialister på skrov, inredning, el och mekanik. De ser över båtarna varje vecka eller då de byter chartergäster. Om något inte är riktigt som det ska så repareras alternativt byts detaljen ut. En dykare går ner och besiktigar roder, köl, propeller och skrov för att förvissa sig om att allt är oskadat. Ovanpå detta så har man servicetidpunkter inbokade under säsongen för tekniskt underhåll. Ytterligare så har man liksom trafikflyget en hel del detaljer ombord som betraktas som kritiska. De, har en kalenderbunden livstid. Det betyder att massor av detaljer på båten kastas efter en viss tid. Oljan i maskinen t.ex. byts ut ”onödigt ofta”.

På vintern tar man hand om inredningen och skrov. Putsar och polerar som alla ansvarsfulla båtägare gör. Sedan plockar man ner furlingsystem, vinschar, ankarspel, mm och byter ut kritiska detaljer, fettar in och smörjer upp hela systemet. C:a vart fjärde år, varierar en del mellan båtarna, byter man ut segel och ofta ny klädsel, mm. Om en båt levererats från t.ex. Bavaria med undermåliga vatten och bränsletankar så byter man ut till annat bättre material, t.ex. rostfritt.

Vi har exempel på Svenska kommersiellt drivna charterföretag som köpt båtar från detta bolag genom oss, och de har fortfarande massor med charterår framför sig. Många av de Bavariabåtar som säljs är från -99, -00 eller -01. De båtarna håller en oerhört högre byggkvalitet än de senare årens byggen. Att motorerna har i vissa fall gått uppåt 6000 timmar har ingen som helst betydelse. Jag har ännu inte hört talas om ett motorhaveri i deras båtar. De har aldrig kallstarter, oljan byts regelbundet och flera av båtarna har strypta motorer för att undvika körning för maxvarv under längre perioder. En kollega berättade om en volvodiesel som gått 55 000 timmar och nu börjar bli inkörd, som han utryckte det lite skämtsamt. En enda kallstart kan bränna av 200 timmar på ett par sekunder. Tänk på det vid nästa senhöstsegling och räkna ut hur många timmar motorn gått. En motor som sällan går och många kallstarter ska du undvika.

Många charterbolag har sällan någon extrautrustning att tala om. Det är ibland bara det nödvändigaste som finns ombord. Våra Österrikare har en massiv utrustning på alla båtarna. Om de sedan går över 40 fot så kan man i nästan alla fall räkna med radar, SSB, livflotte i container, värme, septictank, jolle/snurra,mm, mm. Ytterligare får man alltid med nöd- och säkerhetsutrustning för alla ombord, liksom full köksutrustning, med tallrikar, skålar, olika typer av glas, stekpannor, grytor, kastruller, knivar, snorkelutrustning, kikare, mm, mm. Köp detta separat och notan går hastigt upp. Sedan har du alltid garanti att om något mot förmodan inte fungerar ombord så reparerar eller byter man ut allt. Utan kostnad. Att det är ett urgammalt företag med bra ekonomi gör att man kan betala båten direkt till företaget.

När skall man köpa en charterbåt då? När hon inte ger pengar utan bara utgifter, alltså NU. Efter Januari börjar nästa års bokningar komma in på båtarna och ägarna blir mindre benägna att sälja. I många fall går priserna upp på dessa båtar.

För undertecknad är det självklart att om man skall göra en bra båtaffär, så handlar det om en bra charterbåt som har gått i ett bra bolag. Det är enligt oss en oslagbar kombination. Massor med kunder som äger f.d. charterbåtar kan vi på begäran lämna som referens om så skulle önskas.

Rune

 

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: